Siklóernyő:
Merev tartást biztosító elemektől megfosztott hordozó felületű, hajtómű
nélküli repülőszerkezet.
A siklóernyő az ejtőernyőből kifejlesztett repülő- és extrém
sporteszköz, amely a madarakhoz hasonlóan a szél energiáját és a felfelé
szálló légáramlatok felhajtó erejét használja fel a földről való
felemelkedéshez és a repüléshez. A sportág hivatalos
nevefüggővitorlázás. Újabb változatainál, a motoros siklóernyőknél már
kis teljesítményű belsőégésű motor is van, amely egy propellert hajt
meg.
Siklóernyő fajták:
• egyszerű siklóernyő
• motoros siklóernyő, amelyből két típus van: hátimotoros siklóernyő, és
a tricikliszerű ún. siklóernyős trike.
A siklóernyő tulajdonképpen egy speciális, mesterséges szálasanyagú
fonalakból szőtt szárny. Felső felületén a levegő áramlása gyorsabb,
mint alul, így alul nyomás, felül pedig szívóhatás (felhajtóerő)
keletkezik. A siklóernyőt a szárnyprofil alakjának módosításával lehet
irányítani a zsinórzat segítségével.
A pilóta, miután nekiiramodott (esetleg meghúzatták) és sikerült
felemelkednie a talajról, egy ülésben foglal helyet, amelyet a
siklóernyőhöz rögzített, speciális anyagból készült kötelek tartanak. A
felemelkedés csörlős vontatással is lehetséges.
A siklóernyő részei:
• Felsővitorla
• Alsóvitorla
• Beömlőnyílás
• Stabilizátor lap
• Zsinórzat (6-7 méter hosszú, selyemszál védőszövettel körűlszőve, vagy
ún. versenyzsinórok, amelyek anyaga általában kevlár)
• Fékzsinórok (a kilépő élekhez vannak rögzítve)
• Fékfogantyú (a két fékzsinór aljára kötött fogantyú)
• Beülő.
A siklóernyő gyakran felbukkan más légi sporteszközök kiegészítőjeként
is. Az ejtőernyő és a siklóernyő keveréke a Hellracer.
A startolás mindig széllel szemben történik, hogy a kupola feltöltődjön,
és lassan tudjunk startolni így alapvetően elmondható, hogy a
siklóernyős repüléshez nem ideális a szélcsend, ahogy az erős szél sem,
ami felránthatja a pilótát. Ezért a legjobban repülhető tartomány a kb.
2–5 m/s-os szélsebesség (7–18 km/h) startolható . Általánosságban
elmondható, hogy az ernyő max. sebességénél erősebb szélben nem tanácsos
repülni, mivel ilyenkor elkezdünk tolatni.
A pilóta miután elstartolt egy hegyről, és sikerült felemelkednie a
talajról, egy speciális ülésben foglal helyet, amelyet a siklóernyőhöz
biztosítással ellátott karabinerekkel rögzítenek. A felemelkedés csörlős
vontatással is lehetséges sík terepen. Az ernyők átlagban 8-11-es
siklószámmal süllyednek a levegőben, ami jóval lassabb ugyan az
ejtőernyős süllyedésnél, azonban korántsem elég egy több száz km-es
távrepüléshez. Így a pilóták a meleg légáramlatok megkeresésével tudnak
jelentős emelkedést produkálni a termikek erősségétől függően, valamint a
hegy szeles oldala mellett "keletkező" lejtőszéllel emelkedhetnek a
szükséges magasságba.
A siklószám azt adja meg, hogy a siklóernyő extrém sport egységnyi
magasságból milyen távolra képes siklani. Ha azt mondjuk, hagy valamely
ernyő siklószáma 8,5, az azt jelenti, hogy 1 m magasból 8,5 m távolságra
tud elsiklani.
Siklóernyővel több ezer méterre is fel lehet emelkedni, amíg csak
tudunk. A biztonságos repüléshez nagyon magasban oxigénpalack szükséges.
További veszély a magasban a hideg. A pilóták ezért overallban és
kesztyűben repülnek. A legnagyobb veszély a zivatar, ami egy nagyobb
gépre is veszélyes. A zivatarfelhő ugyanis beszívja a pilótát és
ernyőjét és olyan magasba repíti, ahol hideg és oxigénhiányos a
környezet, valamint egyéb veszélyek vannak. Emiatt tanácsos elkerülni
ezeket a zivatarcellákat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése